Skip to main content

Liniile aeriene low-cost au democratizat călătoriile cu avionul

Înainte să apară companiile low-cost, zborul cu avionul era accesibil numai celor bogați sau celor care călătoreau în interes de serviciu, datorită prețurilor exorbitante practicate de liniile aeriene clasice (sau naționale: Tarom, AirFrance, Alitalia, British Airways, Lufthansa etc.)

Odată cu intrarea liniilor aeriene low-cost în România, zborurile au devenit accesibile tuturor, costul biletelor dus-întors variind de obicei între 50 și 200 de Euro, în funcție de mai mulți factori care vor prezentați în continuare.

Principalii operatori low-cost de la noi sunt:

  • Blue Air – prima și singura companie low-cost românească (cu sediul la București)
  • Wizz Air – cea mai importantă companie low-cost din estul Europei (cu sediul la Budapesta) și
  • RyanAir – ultimul sosit la noi, dar de fapt cel mai important operator de zboruri low-cost din vestul Europei (cu sediul la Dublin)

Dar în Europa există un număr de peste 20 de companii low-cost, dintre care unele vor ajunge probabil și în România la un moment dat.

Zborul low-cost e diferit față cel obișnuit: servicii incluse și servicii taxate suplimentar

Companiile low-cost oferă prețuri mici pentru serviciul lor de bază, care este zborul propriu-zis, dar orice alt serviciu este considerat suplimentar și taxat separat. Operatorii low-cost taxează multe servicii pe care companiile aeriene naționale (altele decât cele low-cost) le oferă gratuit, ceea ce poate genera confuzie sau chiar revoltă în rândul pasagerilor nefamiliarizați cu regimul de călătorie low-cost. În orice caz, luând în calcul și taxele suplimentare, prețul unui zbor low-cost este de regulă semnificativ mai ieftin decât zborul cu o companie aeriană națională.

Recomandarea Travelkit: cumpărați toate serviciile suplimentare de care aveți nevoie împreună cu biletul de avion, ulterior vor fi mult mai scumpe. Toate aceste servicii sunt mult mai ieftine dacă le cumpărați online, odată cu biletul de avion decât dacă le achiziționați ulterior sau la aeroport, aceasta din urmă fiind cea mai scumpă variantă.

Așadar, serviciile incluse în costul biletului de avion low-cost sunt următoarele:

  • Zborul propriu-zis pentru titularul biletului
  • Check-in online este gratuit numai dacă îl faceți dvs. singur pe site-ul de internet al companiei, cu un anumit interval de timp înaintea zborului (diferă de la o companie la alta) și vă tipăriți singur cartea de îmbarcare (boarding pass – de regulă este o pagină A4).
  • Bagajul de cabină (numit și bagaj de mână), dacă se încadrează în limitele acceptate de companie, de regulă 55x40x20 cm și 10 kg.

Recomandarea Travelkit: măsurați și cântăriți cu grijă bagajul de mână (cabină) înainte de zbor, personalul liniilor aeriene low-cost este de obicei inflexibil și riscați să fiți taxat cu o sumă mare (poate depăși 65 Euro) dacă bagajul de cabină nu se încadrează în limitele lor. Măsurați bagajul cu tot cu roți / mânere și alte accesorii și țineți cont că nu există flexibilitate nici măcar un centimetru. Liniile aeriene folosesc un cadru metalic precum cel de mai jos, cu care nu se poate negocia: ori intră, ori nu intră bagajul. Vă recomandăm să vă procurați și un cântar portabil.

 

stand bagaje companie low-cost                                     cantar bagaje

Stand metalic bagaje de mână                                                     Cântar digital bagaje

 

Așteptați-vă să platiți taxe pentru orice altceva, incluzând:

  • Check-in la aeroport: poate costa până la 50 Euro dacă faceți check-in la ghișeul liniei aeriene din aeroport, dar unele companii (ex: Wizz Air) vă taxează și dacă faceți check-in online, prin aplicația lor, cu câteva ore înaintea zborului
  • Bagajele de cală: toate bagajele de cală sunt taxate dar regulile și cuantumul taxelor diferă de la o linie aeriană la alta. Un bagaj de 20kg vă poate costa între 15 – 65 Euro și chiar mai mult pentru echipamentele sportive (ski-uri / snowboard etc.), cărucioarele pentru copii. Atenție la limitele de greutate impuse pentru bagajele de cală, depășirea acestora va conduce prompt la o supra-taxă (ex. 10 Euro/kg. suplimentar la RyanAir)! Așa cum am mai spus, vă recomandăm să cumpărați un cântar de bagaje cu care să cântăriți cu grijă bagajul înainte să plecați spre aeroport
  • Taxa de administrare: unele companii practică taxă de administrare per zbor, per pasager (ex. 8 Euro la Wizz Air) dar aceasta se plătește de regulă odată cu biletul de avion, fiind percepută ca o parte a acestui cost.
  • Rezervarea locurilor standard: dacă doriți să vă asigurați că stați lângă familie sau prieteni pe durata zborului, va trebui să plătiți cca. 5 Euro (dar prețul poate varia între 1-31 Euro la Wizz Air spre exemplu) pentru rezervarea fiecărui loc; regula este că locurile nu sunt rezervate la zborurile low-cost și fiecare pasager poate sta oriunde găsește un loc liber
  • Rezervarea locurilor speciale: când doriți să stați în fața avionului (rândurile 1-6) sau pe rândul cu spațiu mai mult la picioare (din dreptul ieșirii de urgență), puteți rezerva aceste locuri la un preț ceva mai mare decât pentru rezervarea locurilor standard; de regulă vor costa între 7-12 Euro pe loc
  • Călătoria cu un copil mic: unele companii aeriene low-cost vor percepe o taxă dacă urmează să călătoriți cu un copil mic (infant) în brațe (ex. 8-27 Euro per zbor, per pasager la Wizz Air)
  • Apelarea și tranzacțiile telefonice: unele companii low-cost taxează atât convorbirile telefonice cu clienții (ex: Wizz Air folosește un număr de telefon special cu tarif de 0,62 Euro pe minut) cât și tranzacțiile realizate prin telefon (ex. rezervarea telefonică a unui zbor costă 20 Euro la Ryanair).

Abonați-vă la newsletterul Travelkit pentru a fi la curent cu toate noutățile din domeniu. În plus, veți putea descărca gratuit „Ghidul Zborurilor Low-Cost – Ediția 2018” care conține informațiile esențiale despre zborurile low-cost: limitări bagaje, taxe suplimentare, reglementări de securitate și vamale.

Join the discussion 3 Comments

Leave a Reply