Skip to main content

Am avut ocazia de curând să zburăm cu Ryanair și ca de obicei încercăm să vă prezentăm aici observațiile și recomandările noastre.

Probabil ați observat că Ryanair are o ofertă diferită de marea majoritate a liniilor aeriene, oferind costuri de bază foarte mici pentru zborul propriu-zis  (chiar comparativ cu alte companii low-cost), la care însă se pot adăuga o mulțime de servicii suplimentare, semnificativ mai costisitoare decât la Wizz Air spre exemplu.

Cum arată un zbor cu Ryanair:

Îmbarcarea durează foarte mult, în special dacă accesul la avion se face cu autobuzul (la Ryanair așa se face de cele mai multe ori – probabil așa economisesc din taxele de aeroport).

Avionul este curat și arată relativ nou dar este compartimentat după modelul “cutie de sardele” – foarte înghesuit, iar spațiul disponibil pare a fi semnificativ mai redus decât la Wizz Air. Scaunele sunt extrem de subțiri, pentru a permite montarea unui număr cât mai mare de rânduri și nu au nici măcar clasicele buzunare în partea din spate, astfel încât instrucțiunile de siguranță au trebuit să fie tipărite direct pe spătarul scaunului din față. Nu există loc de depozitare pentru revista de bord, binecunoscuta pungă de hârtie sau pentru posesiunile dvs. Pe acestea din urmă va trebui să le păstrați în brațe sau pe măsuța rabatabilă, pe toată durata zborului.

Personalul de bord este format din tineri români iar aceștia sunt foarte amabili dar și foarte, foarte ocupați, pe toată perioada zborului. Au muncit chiar în continuu iar sincer vorbind, la mai toate celelalte linii aeriene cu care am zburat, personalul de bord părea să fie în vacanță comparativ cu cei de Ryanair. Nici nu e de mirare că sunt supărați și fac grevă foarte des. Pe scurt, iată care a fost programul lor, pe durata zborului nostru: 

(i) au primit pasagerii și au verificat boarding card-urile, 

(ii) au făcut prezentarea intrucțiunilor de siguranță, 

(iii) au distribuit revista de bord celor interesați să comande mâncare sau să facă cumpărături la bord, 

(iv) au luat comanda de mâncare și băutură, 

(V) au livrat mâncarea și băutura celor care le-au comandat 

(Vi) au vândut vestitul “loz în plic Ryanair”

(Vii) au vândut produsele din magazinul de la bordul avionului (partumuri și electronice mici)

(viii) au pregatit aterizarea (centuri,mese, etc.) si debarcarea pasagerilor

Iar acestea sunt numai activitățile pe care le-am observat noi, pasagerii. Probabil că mai au si altele, mai puțin vizibile (spre exemplu număratul pasagerilor, curățenia în avion etc.)

– – –

Ne-am propus să inaugurăm acum o nouă rubrică în care trecem în revistă serviciile liniilor aeriene și vă recomandăm care dintre ele merită și care nu. Așadar, să le luăm pe rând:

Merită:

  1. Biletul de avion propriu-zis, întrucât este cel mai adesea oferit la un preț imbatabil, mult inferitor celorlalte linii aeriene, inclusiv low-cost – detalii aici.
  2. Rezervarea locurilor, în special atunci când faceți checkin devreme (cât mai aproape de deschidere) și încă se mai găsesc locuri ieftine de 5$ (cele standard – din spatele avionului). Altfel, locurile pot fi mult mai scumpe, ajungând până la 16$ pe loc sau chiar mai mult. Dacă nu doriți să plătiți pentru locuri, în niciun caz nu faceți checkin devreme întrucât se pare că site-ul Ryanair repartizează la început locurile cele mai proaste disponibile (începând cu cele din mijloc, care sunt cele mai înghesuite), încercând probabil să mențină disponibile mai mult timp locurile “vandabile”. Mai bine, încercați încercați să faceți checkin ceva mai târziu, în ziua dinaintrea zborului, credem că aveți șanse mai bune să primiți gratuit un loc bun (la geam sau la culoar). 

Nu merita

3. Imbarcarea prioritara: se pare ca încărcarea prioritară + autobuzul nu sunt o combinatie foarte reusita. Pentru cei care nu stiu, la zvonurile Ryanair imbarcarea se face mai mereu cu autobuzul, probabil pentru a economisi bani din taxele de aeroport. Modul in care ar trebui sa functioneze acest serviciu taxat separat este ca pasagerii cu imbarcare prioritara ar trebui dusi la avion cu un prim autobuz separat. In realitate se pare ca asta nu se intampla mereu, iar pasagerii imbarcati prioritar asteapta in autobuz foarte mult, practic ajungand in avion cam in acelasi timp cu ceilalti pasageri.

4. Mâncarea și băutura la bord sunt semnificativ mai scumpe decât la competitorul direct Wizz Air, depășind chiar și prețurile din aeroport. Clasicul meniu “Senviș + băutură + ciocolată” costă 10 euro (vs. 6 euro la Wizz), o apă minerală de 500ml costă 3 euro (vs. 2 euro la Wizz). Dar bineînțeles, până la urmă depinde cât de foame sau sete îți este 🙂

5. Bagajul de cală: încercați să vă lipsiți de bagajul de cală (25$ dus + încă 25$ întors pt. 20kg) și să vă descurcați cu cele 2 bagaje de mână gratuite! Poate nu știți dar, spre deosebire de Wizz Air, Ryanair permite 2 bagaje de mână gratuite: un bagaj mare de 55x40x20cm (acesta nu va mai fi gratuit din noiembire 2018 – vedeți nota de mai jos) și unul mic de 35x20x20cm.

Update 2019: Ryanair permite un singur bagaj de dimensiuni maxime 40x20x25 cm gratuit pentru toți pasagerii. Cei care plătesc în plus pentru serviciul Priority, pot aduce la bord încă un bagaj troler 55x40x20 cm de max. 10 kg. Atunci când vă alegeți bagajele (troler + grantă) cu grijă, acestea 2 pot fi extrem de încăpătoare => vedeți si pagina dedicată de Travelkit bagajelor de mână pentru Ryanair 🙂 Este important de menționat însă că bagajele de mână trebuie să treacă prin controlul de securitate iar asta înseamnă că nu veți putea să transportați lichide (decât cu un set cosmetic), forfercuțe de unghii sau alte obiecte interzise. Bonus, dacă nu aveți bagaje de cală, evitați coada de la biroul de checkin pentru depunerea bagajelor și mergeți direct la controlul de securitate, economisind astfel foarte mult timp. 

Update pt. Noiembrie 2018: intre timp, Ryanair a anuntat ca începând din luna noiembrie, bagajele de mână mari vor fi taxate per zbor cu 6 GBP dacă doriți să îl luați cu dvs în avion sau cu 8-10 GBP dacă îl predați pentru a fi transportat în cala avionului. Găsiți toate detaliile aici.

Leave a Reply